Péče o dítě s ADHD
ADHD - porucha pozornosti, spojená s hyperaktivitou a impulzivitou (nezdrženlivostí v chování)
ADHD přináší značné problémy s chováním jak v domácím, tak ve školním prostředí, je však možné vytvářet takové prostředí, v němž dítě může lépe dodržovat vhodné chování. To je úkolem následujících návrhů, jež jsou žádoucí pro výchovu všech dětí, pro děti s ADHD jsou však obzvlášť nutné.
1. Zajistěte, aby dospělí v kontaktu s dítětem (např. rodiče, vychovatelé, učitelé, vedoucí kroužku apod. rozuměli obtížím, kterými dítě trpí
2. Při realizaci programů používejte jednoduché, jasné a důsledné postupy (každé úsilí musí být prováděno tak, aby dítě ujišťovalo, že mu pomůže)
3. Jakmile je to možné, dítě s ADHD musí být umístěno blízko pedagogovi (dospělému), aby jeho chování mohlo být snadno sledováno; nevhodné je usazení u okna
4. Jestliže mluvíme k dítěti nebo mu dáváme instrukce, udržujeme oční kontakt a necháme ho, aby instrukci zopakovalo
5. Dítě s ADHD musí dostávat jednoduché, krátké a krátkodobé úkoly (je-li to možné, pouze po jednom); je vhodné dlouhodobý úkol či práci rozložit na kratší úseky
6. Dostane-li dítě úkol, snažte se ho umístit od rozptylujících vlivů (dveře, okna, rádio, televize aj.)
7. Když dítě s ADHD udělá něco správně, musí být odměněno tak často a bezprostředně, jak jen je to možné. Odměna musí být smysluplná - pro dítě.
8. Jestliže řešíme problémy v chování, kterým se nelze vyhnout, dítě musí vědět, že dospělý se o něj stará, má ho rád jako osobnost, ačkoliv se mu nelíbí, jak se právě zachovalo.
9. Při opravování či napomínání se zaměřme na konkrétní projevy v chování, ne na příčiny, dítě s ADHD neví, proč se tak chová. Snažme se děti opravovat v soukromí, ne před celou třídou.
10. Snažme se dávat v klidu a v pohodě věcné připomínky k tomu, co je třeba např.“prosím, přestaň mluvit a vrať se ke své knize.“
11. Vyvarujme se hlasitých výkřiků a konstatování (jako např.“Pokračuj ve své práci“ z druhé strany místnosti). Tresty (úkoly navíc) za nepřiměřené chování musejí být krátké, zadávané s klidem a vlídností
12. Zajistěte, aby nebylo možné pochybovat nebo diskutovat o tom, co je nebo není vhodné chování (všechna rozhodnutí musejí být vnímaná jako shodná, stálá, správná). Je nutné uplatňovat jednotné výchovné postupy. 13. Poskytněte dítěti s ADHD „útočiště“, které může využít/navštívit, když má pocit, že se mu věci vymykají z rukou, nebo se potřebuje zklidnit (např. nějaký koutek s kobercem apod.)
14. Je-li to možné, zajistěte dítěti kamaráda s vhodným modelem chování; nepoukazujte však na příliš na rozdíly - věčné „předhazování“ úspěchů ostatních snižuje sebedůvěru
15. Pomožte dítěti se zařazováním do vrstevnických kolektivů, vyhledávejte způsoby, jak pomoci tvořit a udržovat vztahy s kamarády), vytvořte mu pozitivní podporu
16. Obstarejte základní přehled chování - např. nástěnku; (jak dlouho vydržel u úkolu dnes, co se mu povedlo, nepovedlo....); může sloužit jako motivační prvek a dospělí i dítě mohou potvrdit úspěchy či selhání
17. Buďte realističtí - dítě s ADHD (stejně jako ostatní děti) nebude nikdy perfektní
RYCHLÝ KONTAKT |
---|
Kontaktní adresy: |
ZŠ a MŠ Únanov Únanov 56 671 31 Únanov ID datové schránky: ybvmip7 E-mail: ZŠ: zs.unanov@skolyjm.cz MŠ: msunanov@seznam.cz ŠJ: jidelnazsunanov@email.cz Www: www.skolaunanov.cz |
Telefony: |
ředitelství školy 515 228 626 školní družina 515 265 561 školní jídelna 515 265 561 mateřská škola 515 228 623 |
NÁVŠTĚVY |
---|
Statistika |
AKTUALITY ZŠ |
---|
Ovoce a zelenina do škol |
Projekt bude pokračovat i v novém školním roce. |
Mléko do škol |
Projekt bude pokračovat i v novém školním roce. |
AKTUALITY MŠ |
---|
Nejnovější informace |
Aktuální informace týkající se Mateřské školy najdete v sekci Informace pro rodiče |